Dine shopping-vaner skaber nye softwarefirmaer

Dansk e-handel forsætter med at storme frem. Online shopping gør livet lettere for de handlende – og Amazon-grundlægger Jeff Bezos endnu rigere end han er i forvejen. Samtidig fører det til nye former for softwareløsninger og -virksomheder, der aldrig havde set dagens lys, hvis ikke vi brugte vores virtuelle kreditkort mere og mere flittigt.

Det gælder specielt for det hotteste online-shopping-emne – abonnementsbaseret e-handel – hvor en dansk startup-virksomhed er eminent placeret til at udnytte et hul i et konstant voksensende marked.

Eksplosionen i e-handel

E-handel er kommet for a blive. I 2016 satte danskerne rekord ved at internet-shoppe for sammenlagt 111 milliarder kroner. Dansk Erhverv regner med, at totalen for 2017 runder 120 milliarder kroner.

Globalt var 2016-totalen for e-handel to trillioner…dollars. Det tal regnes med at vokse til det dobbelte allerede i 2020.

En væsentlig årsag er, at flere og flere foretrækker at handle online. I USA er det nu over halvdelen af alle forbrugere, der helst handler via nettet. For de såkaldte millenials (generationen født mellem 1980 og 2000) er det 2/3. Jeg kender ikke de konkrete tal, men jeg vil skyde på, at forholdene er de samme i Danmark.

En stigende procentdel af omsætningen kommer via online abonnements-modeller. Som jeg tidligere har skrevet om, har e-handel-abonnementsmodeller klare fordele for både virksomheder og forbrugere. I dag bruges de til at sælge alt fra kaffe til flyrejser.

Vejen blev lettere

I de seneste år har en gruppe nye softwarefirmaer meldt sig på banen, som gør det endnu nemmere at sælge via online abonnementsmodeller. Virksomhederne, der betegnes som Subscription Billing Platforms (SBP’er), har indset, at der er et hul i markedet.

“Traditionelle softwareløsninger som Enterprise Resource Planning (ERP) og Customer Relationship Management (CRM) systemer er dårligt rustet til at håndtere de behov, der er forbundet med en online abonnementsmodel. Det gælder blandt andet for effektivitet og fleksibilitet i forbindelse med nye tilmeldinger, relevant krydssalg, fakturering og ved afmeldinger,” siger Rasmus Foged, CEO og grundlægger af SBP-startuppen Upodi.

Upodi og andre SBP-virksomheder tilbyder, det jeg vil kalde for backbone-tjenester. Det betyder, at deres softwaresystemer tager de fleste af de opgaver, som et firma har brug for at køre en succesfuld abonnementsmodel, samt integration med relaterede systemer som CRM og ERP. Med andre ord lader de firmaer fokusere på at skabe og markedsføre produkter, og klarer resten via en cloud-baseret ’software-as-a-service’ (SaaS) model.

Giganter – og markedshuller

SBP-firmaernes succes kan tydelig ses, når man kigger på de største amerikanske spillere. Digital River, Zuora og Aria Systems er ikke specielt velkendte i Danmark, men de varetager abonnementsomsætning for mere end 300 milliarder dollars på vegne af deres kunder. Virksomheder som GoTransverse, Apttus og Vindicia håndterer også milliarder af dollars eller i de høje trecifrede millionbeløb.

Kundelisten tæller navne som Audi, Dell, Financial Times, HBO Nordic, Philips, Sony, Symantec, Verizon, Zendesk og mange flere. De forskellige industrier repræsenteret på listen er en yderligere indikation af, hvordan abonnementsbaserede e-handelsmodeller spreder sig.

Fra et markedsmæssigt synspunkt er der umiddelbart stadig masser af muligheder – specielt i Europa.

En Forrester-rapport om SBP-industrien fokuserede på virksomheder, der håndterede mere end 500 millioner dollars abonnementsomsætning om året. Her var ingen europæiske virksomheder inkluderet.

“Det er ikke en fejl. Det er en illustration af, at der ikke er nogen europæiske SBP-virksomheder, der er store nok til at poppe op på Forresters radar, siger Rasmus Foged.

Danske Upodi er en af ​​en håndfuld SBP-virksomheder, der prøver at ændre på det faktum. Deres muligheder styrkes af det faktum, at der både på det danske og bredere europæiske marked indtil nu har manglet fokus på løsninger til virksomheder af en størrelse, der ligger lidt under det niveau, hvor de amerikanske giganter opererer.

“Vi ser på en perfekt storm, hvor eksisterende og nye virksomheder integrerer abonnementsmodeller. Mange af disse er små og mellemstore virksomheder, der søger løsninger, der kan give dem den perfekte platform for op til 10.000 abonnementer. Det er en del af markedet, der for øjeblikket er underserviceret, “siger Rasmus Foged.

De bredere konsekvenser

SBP-markedet bør være interessant for virksomheder og entreprenører ikke bare i abonnementssfæren, men også i softwareindustrien. Det er fordi SBP-firmaernes forretningsmodel i princippet bygger på et simpelt faktum: Der er behov for såkaldte ’backbone-services’ til at understøtte virksomheders integration/udvikling af løsninger, der gør dem i stand til at udnytte fremkomsten af nye former for forbrugeradfærd. Virksomhederne selv har hverken tid eller penge til selv at varetage de opgaver.

I det tilfælde handler det om online shopping, der vokser på grund af øget internettilslutning og andre relaterede teknologiske fremskridt.

Den udvikling er dog langt fra forbeholdt e-handel. Den kan ses i mange sektorer og brancher – og i de kommende år også i stigende grad i vores samfunds infrastruktur. Smarte byer, Internet of Things, selvkørende biler og vores stadig mere decentrale energiproduktion er blot et lille udpluk af områder, hvor der allerede er – eller snart vil være – behov for backbone løsninger, der minder om dem SBP-firmaerne tilbyder i dag.

SBP er med andre ord et område som danske virksomheder og / eller entreprenører der går med startup-ideer med fordel kan kigge på, lære af og blive inspireret til at udvikle løsninger og produkter til for eksempel førerløse biler.

Fakta – hvad gemmer sig bag forkortelserne?

En kort gennemgang er de tre typer software nævnt her i artiklen.

Subscription Billing Platform (SBP): SBP er, som beskrevet her i artiklen, systemer der primært er optimeret til at varetage aspekter vedrørende salg gennem online abonnementsmodeller.

Customer Relationship Management (CRM): CRM-systemer tager sig primært af kunderelationer.

Enterprise Ressource Planning (ERP): ERP-systemer udgør ofte ’rygradden’ af en virksomheds IT-systemer, og varetager opgaver som salg, indkøb, lager- og økonomistyring, mm.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *