Syv grunde til at softwarevirksomheder går efter din lokale fodboldklub

For en god ordens skyld vil jeg starte med at varedeklarere dette blogindlæg helt i starten. Indlægget handler nemlig om danske GolfBox, der netop er solgt til den australske virksomhed MPower MSL Solutions. Og her er det vigtigt, at jeg for gennemsigtighedens skyld får nævnt, at det et mit team hos BDO, der har stået for gennemførelsen af det salg – jeg kan derfor ikke siges at være neutral observatør. Når jeg alligevel bringer handlen på banen, så er det fordi, at det er en god konkret case som forlængelse af det indlæg, jeg for ganske nylig skrev om vertikale softwarevirksomheder. Nu er du advaret – men læs alligevel gerne videre… GolfBox er nemlig er godt eksempel på en spændende niche i Tech-branchen.

Det er ikke til at se det, men lokale håndbold-, fodbold- og golfklubber er del af et marked med stort potentiale for en speciel type softwarevirksomheder. Noget, der illustreres af den nye handel mellem GolfBox og MPower MSL Solutions.

Softwarevirksomhederne, der her er tale om, hører til i det såkaldte vertikale softwaremarked, som jeg for nyligt skrev en artikel om. Virksomhederne, som jeg fokuser på i denne artikel, leverer softwareløsninger til klubber og organisationer, der er kendetegnet af medlemskabsstrukturer.

Her er syv grunde til, at netop denne type vertikale softwarevirksomheder går en lys fremtid i møde.

  1. Markedet

Det er svært at sige præcis, hvor stort markedet er, når vi taler om medlemsorganisationer. Der kan argumenteres for, at det omfatter alt fra lokale idrætsklubber, store stadioner til organisationer som universiteter og/eller internationale idrætsforbund.

Den australske softwarevirksomhed MPower MSL har haft kuglerammen fremme, og fundet frem til, at deres potentielle globale marked tæller mere end én million organisationer og klubber, der i alt har mere end én milliard medlemmer.

  1. De unikke behov

Selvom organisationerne spænder bredt, så har de en række fælles kendetegn. Et er, at de alle har specifikke – ofte komplekse – behov, når det kommer til software. For eksempel er mange idrætsklubber afhængige af frivillige medarbejdere til at styre den daglige drift, inklusiv det forretningsmæssige og finansielle.

“En af de kvaliteter, der omfatter alle klubber og organisationer, er at de vil have maksimal fokus på deres medlemmer og deres fællesskaber. Det gælder også i relation til den software, de bruger. Det at levere intuitive plug-and-play softwareløsninger, der dækker en bred vifte af funktioner, kræver en dyb forståelse af organisationerne. Det indebærer, hvordan de engagerer deres medlemmer og hvordan man bedst kan understøtte det, ” siger Craig Kinross, administrerende direktør i MPower MSL.

  1. Dyb forståelse

Danske GolfBox er et glimrende eksempel på den forståelse. Virksomheden udsprang af at designe en softwareløsning til en lokal golfklub i Midtjylland. Først kom et bookingsystem, dernæst et system til at håndtere medlemsfunktioner og golfhandicap og endeligt en golfscore/-turneringløsning. Siden har Golfboxs software flyttet ind i klubhuset og dækker i dag også løsninger til daglig drift af golfklub. Samtidig er virksomheden vokset og dens løsninger bliver i dag anvendt af golfklubber og golfforbund over hele kloden.

“Vi fandt hurtigt ud af at ting som at booke spilletider og håndtere turneringer, er meget anderledes for golf end andre sportsgrene. Der er endda store regionale forskelle inden for golf. Det har en indvirkning på den måde, du designer dine systemer,” fortæller Christian Færgemann, direktør i GolfBox.

  1. Viden skærer omkostninger

Dette niveau af forståelse for en given industri kræver en konstant kontakt med fagfolk, eksperter og organisationer. Som jeg nævnte i min artikel om den generelle udvikling for vertikale softwarevirksomheder er en positiv sideeffekt, at udgifterne til salg og marketing sænkes, mens organisk salg øges.

“Vores markedsføringsbudget har mere eller mindre bestået af gratis golfbolde med vores logo på samt deltagelse i relevante konferencer. Der er sket det, at golfklubber og golfforbund har delt deres gode erfaringer med vores software med andre klubber og forbund. Det er en væsentlig faktor i forhold til vores stærke, organiske vækst,” siger Christian Færgemann.

  1. Plads til vækst

Både Christian Færgemann og Craig Kinross ser store vækstmuligheder i deres marked. Det gælder både for salg til forbund, store stadioner, universiteter og den lokale sportsklub. En observation, jeg er enig med.

Nogle organisationer og klubber har softwareløsninger fra eksempelvis MPower MSL og GolfBox installeret, mens mange brugere stadig har langt mere lavteknologiske tilgange.

De vertikale softwarepakker har mange fordele, inklusiv det faktum, at de samler finans, medlemshåndtering, booking og alle andre funktioner, som hører til dagligdagen i eksempelvis en sportsklub. Til en overkommelig pris, der ikke bare letter livet for de mange frivillige rundt om i sportsklubber og -forbund, men også mindsker risikoen for, at der laves fejl i forbindelse med eksempelvis budget og regnskaber.

  1. Mulighederne vokser

Vækstpotentialet er til dels drevet af det faktum, at de vertikale softwarevirksomheder konstant udvikler ​​nye funktioner, såsom datastyret business intelligence, og nye måder for klubber og andre interessenter til at interagere med deres medlemmer.

MPower MSL har eksempelvis samarbejdet med det australske golfforbund og Emirates om et landsdækkende program, hvor golfspillere fik sendt en lykønskning, når de slog deres bedste score. Golfspillere blev på den måde kontaktet, når de var i godt humør, og analyser viste, at disse meddelelser havde en 300% bedre effektivitet end standard marketingbeskeder.

“Min vision for fremtiden er, at vi kommer til et punkt, hvor en klubleder kan styre hele organisationen eller virksomheden fra en tablet. Medlemsinteraktion bliver bedre og mere kan gøres ved hjælp af mobilen. Softwareplatformene vil blive drevet af åbne API’er – som vores allerede er – så de kan holde trit med den teknologiske udvikling samt give flere valgmuligheder og øget fleksibilitet for vores kunder,” siger Craig Kinross.

  1. Købstempo er højt

Lige nu er branchen kendetegnet ved et højt tempo i forhold til virksomhedshandler.

Det tæller blandt andet løbende konsolidering, primært drevet af fusioner og virksomhedshandler, der handler om at styrke markedsandele og softwareløsninger. MPowers køb af GolfBox er et glimrende eksempel. Sammen kan de to selskaber tilbyde en unik løsning inden for golfindustrien. Samtidig styrker GolfBox ’software MPowers en allerede-eksisterende portefølje af applikationer og services.

Desuden er der en stigende interesse for industrien fra større softwarevirksomheder, der ønsker at etablere – ofte gennem større køb af eksisterende spillere på markedet. Det afspejler, hvad vi har set i andre dele af den vertikale softwareindustri.

Begge typer virksomhedshandler vil sandsynligvis stimulere konkurrencen, hvilket igen vil føre til udviklingen af ​​nye tjenester og løsninger. Flere tjenester og løsninger betyder et bredere marked, hvilket fører til større salg. Så fremtiden ser i den grad lys ud for de softwarefirmaer, der gerne vil levere løsninger til din lokale fodboldklub.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *